
Jednym z najbardziej polecanych narzędzi przydatnych do poznania opinii klientów jest ankieta. Jest ona znanym od lat narzędziem, które polega na tym że badany otrzymuje do uzupełnienia kwestionariusz z pytaniami półotwartymi, otwartymi lub zamkniętymi. Wyróżniamy wiele rodzajów ankiet np. telefoniczne, pocztowe, czy ankiety on-line .
W czasach coraz powszechniejszego dostępu do internetu coraz większą popularność zyskują instrumenty, które umożliwiają zbieranie informacji online. Takie podejście do tematu niesie za sobą wiele plusów niedostępnych w tradycyjnych metodach badania opinii.

Po pierwsze, niższe koszty. Maleje się liczba wydatków dotyczących obsługi badanych ankietowanych. W tym samym momencie maleje czas niezbędny do zgromadzenia odpowiedzi. Dzięki temu mamy bieżący dostęp do aktualnych wyników, które ciągle napływają do systemu. Polepsza się jakość ankiet oraz wzrasta ich ilość.
Dzieje się tak ponieważ ankietowani uzupełniają je z wykorzystaniem internetu w dogodnym dla siebie miejscu, gdy sami posiadają na to czas i ochotę, a nie wtedy gdy zagadnie je ankieter. Ułatwia to wykonanie badań na tematy uznawane przez badanych za osobiste. Na potrzeby przeprowadzania ankiet wykorzystuje się też w coraz większym stopniu telefonów komórkowych.
Ankiety inwentaryzacja online to również znaczne uproszczenie pracy przy analizie zgromadzonych wyników. System pozwala na szybkie generowanie raportów, które można analizować za pomocą wielu instrumentów np. tabel. Dzięki temu prościej zauważyć, skomplikowane często, związki pomiędzy poszczególnymi zmiennymi.