
Obecnie sprężyny można sklasyfikować na kilkanaście, kilkadziesiąt rodzajów. Jednym z nich jest sprężyna tzw.
Gdy pomyślisz, że warto zgłębić więcej szczegółów wiążących się z podnoszoną tutaj tematyką, zerknij na źródło info – w tamtym miejscu przeczytasz pokrewne zagadnienia.
śrubowa. Do jej budowy zastosowano drut okrągły. Dopuszczalne jest także wykorzystanie drutu tak zwanego prostokątnego. Sprężyny śrubowe są stożkowe lub też walcowane. Sprężyna, która w czasie pracy jest przez nas ściskana, to sprężyna naciskana. One również są stożkowe bądź walcowe. Sprężyna napędowa za to jest sprężyną, która jest uznawana za akumulator energii w rozmaitych mechanizmach. Najczęściej jest ona spotykana w systemach zegarowych.

Jeśli chodzi o rozmaite zegary, to w nich przeważnie stosuje się sprężyny spiralne, taśmowe. Materiałem, z którego jest ona wykonana jest stal (obróbka metali) sprężynowa. Sprężyna tzw. napędowa ma już więcej niż sześćset lat. Wciąż spełnia postawione przed nią istotne zadania, chociaż ma kilka wad. Jedną z nich jest nierówny moment napędowy. Powoduje to, że z czasami zegar coraz mniej precyzyjnie odmierza czas.
W mechanizmach zegarowych spotykana jest również dość często sprężyna spiralna, która wytworzona jest z taśmy stalowej. Przez ostatnie trzydzieści lat były one zdecydowanie najbardziej popularnymi sprężynami. Ich popularność w obecnych czasach zaczyna jednak nieco spadać, ponieważ zegary mechaniczne są powoli wypierane przez zegary elektroniczne, które są obecnie uznawane za te przyszłościowe. Pomimo to są one wciąż spotykane. Wystarczy tylko spojrzeć na pierwszy przykładowy zegarek z modułem mechanicznym.